مجتمع گاوداری سوران یکی از بزرگترین مجتمع های تولید گوشت و شیر شمال شرق کشور است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مجتمع گاوداری سوران تحت شرکت کشاورزی و دامپروری سوران وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است که در سال 66 پیرو سیاست های دولت مبنی بر سرمایه گذاری در صنعت دامپروری با تصمیم سازمان اوقاف واحد گاوداری در محور جاده قوچان به شاندیز واقع در منطقه سوران راه اندازی شد.
 
بنا بر این گزارش عملیات ساخت و ساز فاز یک این پروژه در اواخر سال 67 پایان یافت و تعداد 226 راس تلیسه کانادایی و اروپایی وارد مرحله تولید شد که با توجه به زایش دامها و نیاز به فضای بیشتر برای استقرار دامها، فاز دو این مجتمع در مجاورت فاز یک احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
در سال 76 به منظور تهیه علوفه دامها، شرکت مزبور مبادرت به خرید مزرعه ای به مساحت 400 هکتار با چهار حلقه چاه عمیق در منطقه قدمگاه نیشابور نمود که هم اکنون دارای یک واحد 1000 راسی دامپروری است.
 
همچنین با توجه به انتقال دامهای نر به مزرعه نیشابور فاز دوم مجهز به شیر دوش، گوساله دانی و ... شد که این امر فاز دوم را به فاز تولید دام شیری مبدل نمود که در حال حاضر روزانه حدود 8 هزار کیلوگرم شیر در این بخش تولید می شود.
 
این گزارش می افزاید، با توجه به مصوبات عمومی شرکت در سال 92 مبنی بر تاسیس یک واحد دامداری شیری یک هزار راسی با پیش بینی سرمایه گذاری 250 میلیارد ریالی هیئت مدیره اقدام به اجرای مصوبات مجمع را نموده و هم اکنون در حال ساخت پروژه است.
 
یاد آور می شود، در فاز یک و دو مشهد تولید شیر سالانه حدود هفت و نیم میلیون کیلو گرم و در فاز 3 نیشابور تولید گوشت سالانه به 180 هزار کیلوگرم می رسد.
/2759/